Vores åbningstider i Påsken - gældende fra den 6. april | Læs mere her

(+45) 82 82 82 05

Reklamationsret & Garanti

Mange forventer, at en nyere bil ikke får fejl inden for de første tre til fire år, men virkeligheden er desværre ofte en anden.
Det eneste vi faktisk kan garantere dig, det er at din bil vil få fejl og defekter, der kræver reparation. Det er helt irrelevant om det er en meget dyr bil, eller en billigere bil. Alle biler går i stykker – Alle. Sådan er det bare at være bilejer, det er en del af gamet.
Der findes ikke et mere avanceret stykke hverdagsprodukt som udsættes for voldsomme påvirkninger, som en bil den gør.

Hvordan er jeg dækket, når bilen har en fejl?
I Købeloven er du som privat køber omfattet af Købelovens reklamationsbestemmelser i 24 mdr.
Det betyder at du som privat køber hos os, altid er dækket under gældende regelsæt.
Det er en meget vigtig pointe at forstå at Reklamationsret ikke er det samme som en Garanti!
Desværre er det en almen bred misforståelse at privatpersoner tror at man automatisk har en garanti ved køb af en brugt bil. Det har man ikke. Det er Købelovens bestemmelser som er gældende.
Der er faktisk ganske stor forskel på Købelovens bestemmelser, og Garanti.

Hvad er Garanti?
Garanti dækker fremadrettet, og det er et løfte fra garantigiver – bilforhandler eller importør – om at påtage sig risikoen for fejl og mangler, der ikke nødvendigvis var på bilen, da du fik den.
Garantien dækker således også fejl der opstår efter leveringstidspunktet.

Hvad kan en garanti dække?
Det afhænger helt af garantiens formulering, hvad garantigiver har påtaget sig risikoen for. En garanti kan dermed godt være afgrænset/begrænset til visse dele af bilen og/eller en periode/km.
Er der eksempelvis givet garanti på bilens motor, omfatter det ikke gearkassen osv.

De fleste garantier dækker også ting som opstår efter leveringstidspunktet, men det er langt fra alle. De fleste nybilsgarantier dækker kun materialefejl og fabrikationsfejl. Det er grundlæggende det samme dækningsområde som reklamationsretten i købeloven, men i nogle tilfælde rækker nybilsgarantierne længere end købelovens to års reklamationsret.
Meget firkantet kan man dele producenternes garanti op efter lande/områder.
Europæiske bilmærker er oftest med 2 års fabriksgaranti/100.000km. Japanske bilmærker er oftest med 3 års fabriksgaranti/100.000km. De koreanske og Kinesiske bilmærker har umiddelbart den stærkeste/længste dækning med minimum 5 år og 100.00km/150.000km – Nogle endda bedre.
Det meget vigtigt at man som bilejer skal forstå vigtigheden af at deres garantier er med en hel del forbehold og krav til dig som bilejer desangående vedligeholdelse og retningslinjer. Her bærer du selv ansvaret for at opretholde det, for at bibeholde evt. fabriksgarantier.
Der bedes du læse producentens anvisninger på deres hjemmeside.

Alle bilmærker har i dag gennemtæringsgarantier af varierende længde. Normalt dækker disse egentlige gennemtæringer (med hul gennem pladen), hvor rusten kommer indefra, altså på grund af en kvalitetsafvigelse i selve pladen.
Er rust opstået grundet udefrakommende påvirkning eller mangel på egen vedligeholdelse, er det svært at få dækket på fabrikantens rustgaranti.
Undervognen/Bunden er jo nærmest udelukkende påvirket af udefrakommende ting som vand, hvirvlende småsten/sand og vejsalt.
Undervogn får en meget hårdhændet behandling, og i et ekstremt fugtigt land som Danmark er det således også udbredt iblandt bilejere at lade sin bil yderlige rustbeskytte/undvognsbehandle med antirust produkter fra eksempelvis PAVA og Dinitrol.

Hvordan får jeg Garanti på min nye, brugte bil?
Når du køber en brugt bil hos os, kan du vælge at tilkøbe en Garanti, således du er bedre stillet end hvad Købelovens bestemmelser giver dig.
Vi har et meget tæt og godt samarbejde med Fragus.com
Her kan du for et relativt beskedent beløb sikre dig økonomisk imod en lang række reparationer både mekanisk og teknisk.
Det er vigtigt at pointere, at også disse garantier har begrænsninger. Ergo er det ikke garantier der dækker alt der kan opstå.

Den mest populære: GoSafe Electric
Fragus GoSafe Electric er den mest almindelige gængse vi meget ofte tegner, for dig der ønsker mere tryghed end almindelige bestemmelser jvf Købeloven.
En GoSafe Electric kan tegnes i 12 mdr., 24 mdr., 36 mdr. og op til 48 mdr. (eller 200.000km) – og kan dække 100% af reparationer op til 45.000kr på hver skade der godkendes indenfor dækningen. Altså ingen selvrisiko op til 45.000kr.
Meget firkantet og billedetligt talt, så dækker en GoSafe ca. 65% af alle mekaniske/tekniske dele der findes på bilen – og endnu mere firkantet er det primært de dele du som ejer ikke selv umiddelbar kan se.
Du kan læse meget mere om dækningen her:

https://fragus.com/dk/vores-produkter-og-tjenester/gosafe-garantier/gosafe-electric/

Den mest omfattende: GoSafe Complete
Fragus GoSafe Complete er for dig som ønsker en dækning der er så tæt på en fabriksgaranti, som muligt.
Her stepper du fra de ca. 65% til 95% af bilens tekniske/mekaniske ting.
Dermed stepper du kraftigt op og får en virkelig høj dækningsgrad. Samtidig er loftet på en reparation løftet til 75.000kr.
En Complete kan dække op til bilens 8. leveår og/eller 150.000km.
Du kan læse mere om dækningen her:

https://fragus.com/dk/vores-produkter-og-tjenester/gosafe-garantier/gosafe-complete/

Hvad er reklamationsret jvf. Købeloven?
Købeloven giver dig reklamationsret i to år fra den dag, du modtager varen, f.eks. en bil.
Retten til at reklamere over varen omfatter de mangler, der var på varen eller var under nærlig/kraftig udvikling ved leveringen.
Det er særligt tekniske og mekaniske defekter. Det gælder ikke kosmetiske/visuelle påvirkninger.
Reklamationsretten dækker altså bagud (Tilstede v/levering) – hvor en garanti dækker fremad (Opstår efter ibrugtagning)

Reklamationsretten omfatter altså ikke fejl, hvor årsagen til fejl først opstår senere. Det afgørende er derfor ikke, om fejlen først viser sig efter nogle uger eller måneder, hvis fejlen var på bilen eller var under udvikling, da du fik den. Men fejlen skal tydeligt kunne henledes til bilen stand ved leveringstidspunktet.
Et eksempel kan være, hvis du har købt en ny eller brugt bil, og du efter et stykke tid benytter strømstikket ved anhængertrækket for første gang, og det viser sig at være defekt. Her må man formode, at det heller ikke virkede fra starten. Hvorimod har du benyttet trækkrog/strømstikket gentagne gange i løbet af eksempelvis 10 mdr. og det pludseligt ikke virker, vil det jvf Købelovens være pludseligt opstået og dermed ikke være dæknings-berettiget.
Det leder frem til formodningsreglen

Hvad er formodningsreglen?
Når du reklamerer over en fejl på en vare, f.eks. en bil, så gælder formodningsreglen. Det vil sige, at det i den første periode efter købet er den erhvervsdrivende, der skal bevise, at fejlen ikke var til stede eller under nær udvikling, da du købte varen. Nogle ting er ret åbenlyse at redegøre for – hvor andre er mere diffuse.
En radio der har spillet upåklageligt i eksempelvis 7 mdr., men pludseligt bryder ned – er altså opstået efter ibrugtagning, og vil som udgangspunkt ikke være dækket via Købeloven i og med at den ikke kan henledes til leveringstidspunktet, da den jo har fungeret upåklageligt indtil da.
Jo flere km du har kørt, eller jo længere tid der er gået – jo mere øges sandsynligheden for at fejlen er opstået efter levering, og dermed ikke tilstede dagen bilen blev overdraget til dit ansvar.

Hvor lang tid gælder formodningsreglen?
En ny købelov er trådt i kraft pr. 1. januar 2022, hvor formodningsreglen gælder i 12 måneder efter du har fået varen leveret.
Opstår en fejl i perioden fra 12-24 mdr. vil den ikke være dækket, medmindre man tydeligt kan påvise at fejl har været tilstede, eller under kraftig udvikling, på leveringstidspunktet.

Hvad gør jeg når min bil har en fejl?
Det er slet ikke usædvanligt at en bil går i stykker. Det er et uheld som rammer alle bilejere. Det kommer bare altid som en overraskelse og ubelejligt.
Når du opdager en fejl, skal du rette henvendelse til os med det samme. Du må ikke vente fordi det kan have stor indflydelse på både dækningen og evt. følgeskader.
Vi vil allerhelst du til en start ringer til os på 📞 82828205 for at drøfte og forklare hvad det er du står med. Det er nemmere, hurtigere og mere smidigt end at skrive en mail. Dog kan det være, alt efter fejlens karakter, at vi ønsker det på en mail bagefter.
Det er helt afgørende at du melder fejlen ind til os, inden der igangsættes en reparation.
Vi kan ikke på bagkant dække en reparation, vi ikke på forhånd har godkendt udbedring af. I så fald vil du stå med 100% af regningen selv.

Hvor kan jeg få min bil repareret?
En fejl vi kan dække under reklamationsret eller garanti, skal som udgangspunkt altid laves hos os lokalt eller hos en af vores foretrukne samarbejdspartnere.
I sjældne tilfælde kan fejlen udbedres i dit lokalområde, men der skal på forhånd aftales pris/vilkår med imellem os og reparationsvirksomheden.
Det er meget ofte vi opleves enormt store prisforskelle på reparationer udført af vores samarbejdspartnere og en tilfældigt ’lokalt’ sted.
Ligeledes er sandsynligheden for at vi udfører det korrekt højere, når vi har det tæt inde på kroppen, og ikke udenfor vores horisont.

Hvad gør jeg hvis jeg har tegnet GoSafe?
Hvis du har tegnet en GoSafe aftale må du stadig gerne kontakte os. Det er egentlig rart for os at vide når uheldet er der, og samtidig kan vi drøfte de næste skridt.

Nej. Hvis du har tegnet en GoSafe på bilen, hvor din reparation er dækket af deres betingelser, kan du få reparationen udført i dit nærområde. Der aftaler du i samråd med Fragus hvor du kan få det udbedret.

Vores anbefaling: Dæk dig nu ordentligt ind!
Det er din bil, så det er helt op til dig hvilken risiko du påtager dig som bilejer.
Men – det er meget små penge i det samlede bilbudget at dække sig bedre ind, end hvad Købeloven gør for dig. Man får ikke meget bil repareret for de 3.995,- 12 mdr. GoSafe Electric koster.

Vi anbefaler til alles fordel at du som bilejer tegner en GoSafe til din nye bil.
Det gør ejerskabet langt mere behageligt og sikkert, velvidende at der er mulighed for økonomisk bistand når uheldet er ude.
Du kan læse meget mere om GoSafe garanti-pakkerne her:
https://www.fragus.com/dk/vores-produkter-og-tjenester/gosafe-garantier/

Lad os sammen tage en dialog om hvilken dækning du skal tilføje dit bilkøb 👍

Priserne er som følger:

Du kan se de helt generelle salgsbetingelser på brugte biler/privatkøb her:
https://autos.dk/salgsbetingelser

Du kan læs hos FDM om forskelle på Garanti og Reklamationsret her:
https://fdm.dk/alt-om-biler/koeb-leasing-salg/garanti-reklamation/garanti-reklamationsret

Du kan læse mere om hovedreglerne i Købeloven hos FDM her:
https://fdm.dk/alt-om-biler/koeb-leasing-salg/garanti-reklamation/koebeloven

Du kan læse mere om fabriksgarantier på de enkelte bilmærker her:
https://fdm.dk/alt-om-biler/koeb-leasing-salg/garanti-reklamation/garantier-paa-bilmaerker

Fandt du ikke bilen du søgte

Anthon

Hvem er Anthon?

Født: 2002 i Randers (‘egge) 

“Det er ikke helt løgn, hvis jeg siger, at jeg hele mit liv har haft interesse for biler. Jeg fik i 1 års fødselsdagsgave min første Ferrari – okay, det var en elbil til små børn, men den var mit allerbedste legetøj… En karriere i bilbranchen har været drømmen lige siden”

Anthons forældre købte bil hos os, og knap et år senere startede Anthon som juniorsælger hos Autos.dk. Med en baggrund fra butik, kender Anthon til salg og kundeservice – det er vigtigt for os.

Soft spots: Bmw, John Mogensen, Vin
Familieliv: Bor i Randers
3 yndlingsbiler: Porsche 911 GT3 Touring, Bmw E28 og Bmw M2 Competition
Mantra: “Det du gør mest er det du bliver bedst til”

Kontakt Anthon på anthon@autos.dk eller direkte på 9282 2020